SALAM

Rabu, 6 Oktober 2010

Kalau dah x faham satu perkara

Baru sahaja tadi aku menghantar assignment UNG2050, tak sangka pula itulah assignment yang telah aku hantar 3 kali selepas buat 2 kali pembetulan. Nasib baik lecturer aku Dr Fatmir mengizinkan aku baiki balik apa yang telah ditulis itu... Sebelum ini beliau telah menyuruh para student untuk buat correction dan semua assignment yang telah dihantar oleh rakan-rakan yang lain menunjukkan perubahan dari segi bahasa, isi kandungan dan sebagainya. Akan tetapi malangnya esei yang aku telah mempunyai kesilapan lagi iaitu tidak faham apakah kehendak soalan..hu hu hu..

Bila difikir balik, aku sudah berada di menara gading, UPSR dah lepas, PMR dah lepas, SPM dah lepas, dan bermacam-macam lagi ujian-ujian aku telah laluinya. Bila sampai peringkat buat sarjana muda, satu soalan yang mudah je aku mudah tertewas dan ini disebabkan aku x faham kehendak soalan itu.

Mungkin tak patut aku memikirkannya. Akan tetapi aku sentiasa bermuhasabah akan kesilapan yang telah aku lakukan. Rupa-ripanya semua ini disebabkan bermulanya buat kerja pada last-last minit. Bila buat kerja last2 minit, semua hasilnya tidak menjadi kerana idea yang dihasilkan tidak berkualiti. Cuba bayangkan dalam keadaan tergesa-gesa, kita perlu siapkan satu esei yang satu muka setengah dan sumber-sumber untuk diletakkan dalam esei itu belum aku cari lagi. Akhirnya aku siapkan dan hantar assignmnet itu dalam keadaan yang belum puas hati.. Apa-apa pun, aku memaksakan diriku untuk berhusnul zhan apa yang telah aku buat. Apabila aku melihat hasil kerja aku itu yang telah disemak oleh lecturer aku, keputusannya amat memeranjatkan. Entah la...memang aku dapat sebutir telur ayam dalam kertas aku pada hari itu. Lecturer membenarkan semua student untuk menyemak balik dan membuat pembetulan dalam esei itu dan hantar lagi pada menggu seterusnya.

Kali kedua hantar pun aku dapat telur ayam lagi. Apa sebabnya??? Memang aku tak faham pada mulanya. Akhirnya aku bertanya pada rakan-rakan apa kesilapan yang telah aku buat dalam assignment itu. Rupa-rupanya aku menjawab soalan assignment itu tidak mengikut kehendak soalan. Mula-mula aku rasa terkejut dan membisu sekejap dan akhirnya kecewa sedikit kerana sudah berminggu-minggu aku aku asyik bermain dengan assignment itu sahaja.

Apa-apa pun semua ini terjadi mungkin ada hikmahnya kerana setiap ujian yang menimpa hambaNya sebenarnya dapat meningkatkan lagi kualiti diri seseorang jika hamba itu bersabar dan bertawakal pada Tuhannya. Tidak ada gunanya hamba itu mengenang kesalahan yang lalu tanpa membuat satu perubahan yang dapat menjauhinya dari kesilapan itu juga. Wassalam...

Tiada ulasan:

Bagaimanakah reaksi anda apabila membuka blog ini?